<body><script type="text/javascript"> function setAttributeOnload(object, attribute, val) { if(window.addEventListener) { window.addEventListener('load', function(){ object[attribute] = val; }, false); } else { window.attachEvent('onload', function(){ object[attribute] = val; }); } } </script> <div id="navbar-iframe-container"></div> <script type="text/javascript" src="https://apis.google.com/js/plusone.js"></script> <script type="text/javascript"> gapi.load("gapi.iframes:gapi.iframes.style.bubble", function() { if (gapi.iframes && gapi.iframes.getContext) { gapi.iframes.getContext().openChild({ url: 'https://www.blogger.com/navbar.g?targetBlogID\x3d3665190212063130176\x26blogName\x3dCeRiTa+TeNtAnG+CiNtA\x26publishMode\x3dPUBLISH_MODE_BLOGSPOT\x26navbarType\x3dBLUE\x26layoutType\x3dCLASSIC\x26searchRoot\x3dhttps://cintanurman.blogspot.com/search\x26blogLocale\x3den_US\x26v\x3d2\x26homepageUrl\x3dhttp://cintanurman.blogspot.com/\x26vt\x3d-4721845782074652890', where: document.getElementById("navbar-iframe-container"), id: "navbar-iframe" }); } }); </script>
♥ KiSaH cInTa ♥

♥ http://cintanurman.blogspot.com ♥

♥ Cinta yang sejati tidak bertambah kerana kebaikan dan tidak berkurang kerana kesalahan. Cinta yg terjalin kerana Allah akan mendidik jiwa insan menerima apa yg dikurniaNya dengan penuh keikhlasan dan kesyukuran kepada Allah SWT ♥


♥ B|oG Pi|iHaN ♥

♥ Tinta Mujahid
♥ Cik Kema
♥ Cik Bawang
♥ Achik Sufi
♥ Puteri Kure Kure
♥ ZulPahang
♥ Destinasi Abadi
♥ Kelab Sahabat
♥ Sahabat Pena
♥ Kopiah
♥ Aisha
♥ Fizi Online
♥ Umniyah
♥ Frsyam
♥ Khazinatulasrar
♥ Abid
♥ Khairul Faizi
♥ e-Studentz
♥ Al Watary Gang
♥ Kalam Ummah
♥ Perindu Syahid
♥ Qudwah Mardihah
♥ Dr Fikrah
♥ Azfa
♥Syifa Arjuna
♥ Banji
♥ Dakwah Santai
♥ Ghurabaq
♥ God's Slave
♥ Rickywan
♥ Dr Kadir
♥ Fysal
♥ Tinta Salsabila
♥ Amin Idris
♥ Mukjizat Saintifik
♥ Keampunan Allah
♥ Abu Handzolah
♥ Jihblz
♥ Aisaralex


♥ PsSsTt...SaPe Tu?? ♥





♥ CeRiTa CeRiTi ♥

♥ MuZiUm ♥

♥ Bi|a HaTi BeRsUaRa ♥

Friday, September 14, 2007
Me|aNgKaH kE a|aM rAmAdHaN

A|haMdu|i||ah…TemaN masih diberi pe|uang untuk meneruskan coretan ome|an TemaN di b|og ini yg diibaratkan sebagai tempat me|epaskan sega|a bisikan hati untuk sendiri sahaja. Biarpun kekadang isinya tak mempunyai ni|ainya namun cukup|ah TemaN rasa seronok mencipta diari siber. Sekadar menghi|angkan rasa ketegangan ataupun kebosanan dika|a otak tak mampu untuk memberi idea kreatif sehingga menerbitkan isti|ah boring.

Hari ini Teman cuti. Habis ke|as TemaN terus pack barang ba|ik rumah. Rindu sesangat pada bonda yg ditingga|kan. Erm…sepanjang TemaN mencurahkan bakti di tadika PASTI, pe|bagai penga|aman yg te|ah TemaN timba. Namun kesemuanya sangat2 menyeronokkan. Biarpun penat dan hampir2 migrain dek kenaka|an bebudak tapi itu juga buat TemaN tersenyum sendiri bi|a mengenangkannya. Pada mu|anya TemaN dipertanggungjawabkan mengajar kanak2 5 tahun tapi bi|a tiba waktunya TemaN me|apor diri, TemaN te|ah ditukarkan tugas dengan mengambi| a|ih kanak2 6 tahun. Di awa|nya TemaN rasa macam susah jugak sebab subjek mereka berat tapi A|hamdu|i||ah…tenaga pengajar disitu tak |okek berkongsi i|mu.

Menje|angnya puasa, mereka juga di|atih berpuasa biarpun baru berumur 5 dan 6 tahun. Tapi ada jugak yg tak mampu nak berpuasa. Cuma mereka ni…puasa ke tak..same jek naka|nya. Ingatkan ka|au puasa tu kurang|ah sikit kerja kita tapi hampeh jek. Kekadang bebudak ni saje je buat paha|a TemaN berkurang. Mane taknya, asik nak kena marah jek…heh…garangnyer TemaN neh….=). \\’a|aupun puasa baru jek menjengah 2 hari, tapi TemaN dah dapat kad raya dari seorang pe|ajar TemaN. Terharu|ah jugak sebab da|am garang2 kita neh…ade gak yg sudi nak membuang duit semata memberikan kita kad raya sebagai tanda penghargaan. Nampak gayanya, kena ba|as dengan duit raya |a yek…heh…=)

Buat sahabat2 yg sudi membazirkan waktu mereka utk menyemak sega|a hasi| tinta TemaN neh…TemaN ucapkan SeLaMaT bErPuAsA…semoga tahun ini memberi berkah da|am kehidupan kita se|amanya…Sa|aMaNisAyanG

p/s: kesungguhan anak2 ini berpuasa menginsafkan diri yg sering melewakan suruhanNya...

posted by NurmaN @ 11:52 PM   0 comments
Friday, September 7, 2007
DuNiA bArUkU...

Ehem…|ame sungguh TemaN tak hapdet b|og neh… B|ur… B|ank… No idea… Mungkin sebab banyak mende nak kena fikir sampai takde idea nak mengarang. Minggu ini ada|ah minggu terakhir TemaN berfoya2 di internet…heh… A|mak|um|er…Isnin depan akan bermu|a|ah hidup baru TemaN sebagai seorang pekerja. Tapi takde|ah hebat sangat kerja tu. Hanya seorang guru tadika. Hee…ngajor budak2…|e|ame TemaN pun jadik cam bebudak....a|ahai…

Sebagai permu|aan TemaN ditugaskan mengajar anak2 berumur 5 tahun. Guane|ah yek nak mengajor budak2 kecik neh. Ka|au yg dengar cakap tu..a|hamdu|i||ah |er… Tapi ka|au yg ikut kepa|a sendiri…mampukah TemaN menghadapinya dengan sabar? A|mak|um|er…teman neh dikategorikan ganeh orangnyer…hee…=)

Tapi TemaN bersyukur sesangat atas kuasaNYA kerana diberikan kerja yg sebegini kerana guru2 yg ada tu tersangat|ah baik hatinya. Mereka terima TemaNdengan penuh mesra. Tambah pu|ak ketua kat situ sangat mengambi| berat. Terharunya TemaN dengan |ayanan mereka. Semoga ukhwah ini berkeka|an selamanya dan kemesraan ini tak mati biarpun andainya ada ca|itan hitam duka…a|mak|um|er…manusia neh bukannya maksum…mesti|er ade me|akukan kesi|apan…

Apepun…TemaN mengharapkan sesuatu yg baik sepanjang keter|ibatan TemaN dengan dunia kanak2…dunia a|am ria si keci|..eheh…=)

p/s: beratnyer hati nak meningga|kan mutiara hatiku dan bonda tercinta...

posted by NurmaN @ 12:33 AM   0 comments
Thursday, August 30, 2007
ApE|aH nAk JaDi...

Ape|ah nak jadi dengan dunia hari ini. Kes gaduh, bunuh, rogol, zina dan sega|a macam kemaksiatan semakin bermaharaja|e|a. Be|um pun reda kes rempit2 dan minah ‘murah’, mai pu|ak kes pergaduhan perkauman kat JohoR. Mungkin ini|ah ‘hadiah’ dari rakyat untuk negara yg disanjung2 dan dipuja2.

Sebenarnya, jika diti|ik betu|2, punca utamanya berpunca dari sifat AMARAH. Kerana sifat busuk tuh |er tercetusnya perang perkauman. Masing2 nak menang. Masing2 kata betu|. Ternyata ini cabaran yg betu|2 mencabar kebijaksanaan org2 diatas sana. Bagaimana nak mengatasi sega|anya agar kemba|i norma|.

Ini|ah natijahnya ka|au hukum A||ah diper|ekeh. Dah terang2 da|am quran menerangkan hukum2 yg |ayak dija|ankan atas pesa|ah tapi dito|ak mentah2 atas a|asan hukum itu tak re|evan dengan zaman moden. Huh…sape cakap…sega|a isi quran itu sentiasa sesuai sepanjang zaman. Andai|ah semua hukum dan pemerintahan ISLAM dija|ankan di Ma|aysia sekarang…insyaA||ah…segala kejahatan dan kemaksiatan takkan begitu gah ber|aku seperti sekarang. TemaN pun dah gerun nak kemane2, ka|au terpaksa pun hanya A||ah tempat ber|indung….

Lagi satu TemaN tak berkenan. Di|aung2kan agar mengibarkan Jalur Gemilang. Berdiri tegak ketika |agu Negaraku diudara. A|ahai…mu|ianya status bendera dan |agu tu. Tapi cube tengok pu|ak ka|au nasyid Asma’ A| Husna didengarkan. Memasing cam org ma|as. Diri pun cam setahun tak jumpe nasik. Dunya…oh dunya… Ha| ukhrawi makin tak diingati. Seo|ah2 hidup tiada mati. Seakan umur sentiasa panjang dan sihat sejahtera. Apakah nak tunggu bi|a dibicara depan DIA ke|ak baru nak minta dikemba|ikan ke dunia dan menumpu sega|a kudrat utk menyembahNya? Sungguh tertipu org2 yg berfikiran sebegini…

p/s: Semoga hidup dan matiku sentiasa didalam iman…

posted by NurmaN @ 12:06 AM   0 comments
Thursday, August 23, 2007
TaHnIaH bUaT//.u...

A|hamdu|i||ah…sema|am ada|ah hadiah buat kemerdekaan negara kita yg ke-50. Johan Qari dan Qariah berjaya disandang o|eh rakyat Ma|aysia. Tahniah TemaN ucapkan. Sema|am TemaN menyaksikan pengumuman tu kat tv, rase berdebar sesangat. Macam |er TemaN yg masuk bertanding. A|mak|um|er, peserta yg ade tuh ramai yg hebat2 sampaikan TemaN tak yakin 100% Ma|aysia mampu berge|ar johan. Apepun…TemaN bersyukur kerana kejayaan itu beru|ang kemba|i wa|aupun Qari kita sama markah dengan Qari dari Indonesia tapi rezeki itu memihak kepada Ma|aysia….Seka|ung tahniah buat Tuan Haji Abdul Aziz bin Mustakim dan Puan Hajah Amnah binti Ayub.


posted by NurmaN @ 11:37 PM   0 comments
Wednesday, August 22, 2007
|a\\'aK nGeRi

Di suatu petang yang damai, Tok //.isai te|ah memanggi| seekor toyo|nya yang setia. Dengan segera si toyo| tersebut datang menghadap. Maka dengan suara yang per|ahan, Tok //.isai pun bersuara, “\\’ahai toyo| ku|i setiaku, seandainya aku mati nanti aku harap kau dapat|ah tu|iskan jawapan-jawapan bagi soa|an yang akan ma|aikat maut tanyekan nanti kat aku kat kain kapan aku yek...” “Baik Bos!” Jawab toyo|nya dengan penuh kesetiaan.

//.aka tiba|ah waktunya Tok //.isai pun meningga| dunia. Sete|ah se|amat dia dikebumikan o|eh orang-orang kampung maka baru|ah toyo| pe|iharaannya teringat pesanan Boss dia tapi apekan daya. Dah ter|ambat sebab Tok //.isai pun dah ade da|am perut bumi. “A|amak…camaner neh…aku ter|upe nak tu|is jawapan tu…Ahh…pepandai|ah dia jawab sendirik…” bebe| toyo| tu pada diri sendiri…

Sementara dida|am kubur… “Ma Rabbuka?” Soa| ma|aikat pada Tok //.sai. Tok //.isai pun mencari-cari jawapan yang disangkanya te|ah ditu|is o|eh toyo|nya. //.aka dengan penuh yakin dia pun menjawab, “Made in China..”

“Zapp!!!”

p/s: itu|ah nasib org yg takde beka|an utk kesane…

posted by NurmaN @ 1:08 AM   2 comments